Urmăreşte-ne pe:

Tehnici de manipulare în publicitate

Pentru a fi de neînlocuit, trebuie să fii diferit.

— Coco Chanel
Publicităţile stradale, dar mai ales cele de la televizor, sunt mai mult decît simple mesaje şi îndemnuri comerciale.
 
În cadrul publicităţii sunt folosite tehnici sofisticate de manipulare pentru a convinge şi a seduce pe cei cărora li se adresează.
 
 
Persoana care ia decizia să procure un anumit bun, o face de multe ori pe baza altor tipuri de argumente decît cele logice sau cele logico-corecte, fiind convinsă de „necesitatea" sau „importanţa" lucrului respectiv.
 
Ni se spune zilnic, în fel şi chip, că ne trebuie un telefon mobil, un anume detergent, un anume medicament, produs cosmetic etc.
 
 
 
 
De cîte ori am cumparat o pastă de dinţi în ideea ca vom avea dinţi mai albi şi protecţie cel puţin 12 ore, sau un detergent care scoate orice fel de pată?
 
 
 
Conform Wikipedia, publicitatea se ocupă cu promovarea bunurilor, serviciilor, companiilor şi ideilor.
 
Scopul acestor mesaje este stimularea dorinţelor clienţilor potenţiali, şi formarea asociaţiilor pozitive în legătură cu produsul sau compania promovată, scop care este atins prin folosirea metodelor de manipulare psihologică mai mult sau mai puţin subtile.
 
 
David Ogilvy, cunoscut ca „părintele publicităţii” a spus:
 
”Nu privesc publicitatea ca pe un divertisment sau ca pe o formă artistică, o consider mai degrabă un mijloc de informare. Atunci cînd scriu o reclamă, nu vreau să-mi spuneţi că o găsiţi creativă. Vreau să vi se pară atît de interesantă încît să cumpăraţi produsul.”
 
La rîndul său, V. Packard, jurnalist şi critic american, a elaborat „Trei principii-axiome în demersul manipulatorilor”:
  • Oamenii nu ştiu ce vor atunci cînd cumpără un produs;
  • Nu te poţi baza pe ceea ce spun şi declară oamenii că le place sau nu le place;
  • În comportamentul de cumpărare, oamenii acţionează mai degrabă inconştient, decît raţional.
Deci, după părerea lor, omul poate şi trebuie să fie manipulat prin anumite metode, şi anume: Crearea confuziei, Influenţă, Asociere, Repetiţie, Sexualitate, etc. .
 
 
 
Crearea confuziei
 
  o avalanşă de imagini care nu au nicio legatură cu produsul pe care îl promovează.
 
Rolul lor este de a deruta, de a supraîncărca creierul, de a te face să nu analizezi în profunzime mesajul reclamei şi deci de a fi astfel mai uşor de convins.
 
 
Influenţa
 
– prezentarea în publicitate a unei persoane autoritare care întrebuinţează bunul sau serviciul respectiv, cu scopul de a-i urma exemplul.
 
 
 
 
 
Asocierea 
 
De regulă asocierea de imagini, crează în subconştient sugestii puternice.

De exemplu imaginea unui cowboy pe ţigările “MarllBoro” crează sugestia de vitejie, forţă, isteţime,
 
sau imaginea unui cadru medical asociată cu cea a unui aliment sau a unei băuturi, transmite în subconştient ideea de siguranţă, etc. .
 
 
 
 
 
 
 
 Repetiţia
 
Repetarea sistematică a numelui produsului sau a unei fraze cheie este o metodă clasică de a face reclamă.
 
Rolul repetării este de a fixa în subconştient un mesaj sau un brand.
 
Daca repetiţia este mama învăţăturii, cu siguranţă e şi mama manipulării. 
 
Mai nou, multe reclame sunt compuse din doua părţi, în prima se derulează filmuleţul întreg (care oricum e deja plin de mesaje subliminale şi elemente de psihologie aplicată) iar apoi după un scurt interval de timp, revine aceeaşi reclamă dar mult mai scurtată, uneori doar fraza de final unde este repetat lait-motivul reclamei.
 
 
 
 
 
 
Sexualitatea
 
Este o tehnică foarte puternică deoarece face apel la instinctele primare, bine ancorate în subconştientul uman.

Folosirea în reclame a unor tineri sexy sau prezentarea unor întîlniri şi îmbrăţişări tandre, transmite în subconştient sugestia că produsul promovat te poate ajuta să îţi regăseşti iubirea.
 
Astfel, unele persoane cad în capcana acestor reclame, ajungînd în final să cumpere acel produs, pentru a putea beneficia de "avantajele" lui ulterioare.
 
 
 
 
 
Reclamele TV sunt foarte scumpe, de aceea cei care le produc urmăresc să obţină maximum de beneficii angajînd profesionişti în arta manipulării, pentru a-i ajuta să îşi transmită cît mai eficient mesajul. Şi reuşesc!
 
Oamenii sunt tentaţi să cumpere un produs despre care au văzut la TV decît unul pe care îl văd pentru prima dată pe rafturi.
 
Mesajele lăsate de reclame în subconştientul nostru răsar şi cresc în timp, iar roadele lor se văd la multă vreme după ce am vizionat reclama respectivă.
 
 
De aceea 99% dintre cumpărători nu îşi dau seama niciodată că au fost manipulaţi şi că au luat decizii la sugestiile altora (în speţă a producătorilor de reclame).
 
Puteţi constata singuri acest fenomen dacă renunţaţi să vă mai uitaţi la TV o perioadă şi urmăriţi cu atenţie comportamentul celorlalţi care continuă să privească seară de seară.
 
 
 
Autor: 
Vitalie Rapcea