Urmăreşte-ne pe:

Impactul stresului asupra creativității angajaților

Pentru a fi de neînlocuit, trebuie să fii diferit.

— Coco Chanel

Există percepţia, parţial adevărată, că mintea celor creativi sau a "artiştilor" funcţionează după propriul set de reguli, nu le place să li se impună stilul de lucru sau deadline-uri.

Psihologii explică necesitatea atingerii unui anumit nivel creativ, care trebuie să fie profund şi neîntrerupt, dar se întîmplă asta cu avdevărat?

Managerial vorbind, se duce o bătălie continuă între productivitate şi inovaţie.

Însă inspiraţia nu vine pur şi simplu atunci cînd suntem sub presiunea termenelor limită şi a celor vreo 20 de proiecte la care lucrăm în acelaşi timp.

 

Acest lucru e clar, poţi munci 10 sau 20 de ore la rezolvarea unei probleme, iar soluţia îţi vine în două minute.


Ȋn mediul corporatist, supraîncărcarea şi stresul de la birou pot determina un cerc vicios care ne stoarce de energie şi, mai devreme sau mai tîrziu, se va instala o stare de "agitaţie".

Reversul medaliei, sau provocarea majoră pentru manageri, este necesitatea păstrării unor termene predictibile şi armonizarea membrilor echipei care au valori şi abordări diferite.

 

Cum pot managerii să împiedice o astfel de situaţie?

 

Managerii trebuie să identifice şi aibă grijă de angajaţii cu un plus de creativitate, precum şi să dezvolte creativitatea echipei sau a companiei.

Cei care au idei simt nevoia să le împărtăşească şi să li se recunoască aceste merite.

Ignorarea ideilor, criticarea iniţiativelor generează dezamăgire şi stres pentru angajatul creativ.

De cealaltă parte, pentru dezvoltarea echipei creative, managerul trebuie să construiască un mediu de încredere, în care subordonaţii să poată schimba idei cu managementul companiei.

De asemenea să fie ascultaţi şi răsplătiţi pentru ideile lor.

 

 

 

 

Cum se pot proteja angajaţii de stresul de la birou?

 

Reacţia noastră la o anumită situaţie este cea care face diferenţa.

Ttrebuie să acceptăm că sunt lucruri pe care putem să le controlăm şi situaţii pe care nu putem să le rezolvăm favorabil.

Stresul apare de cele mai multe ori în contextul unor proiecte complexe şi/ sau încărcării exagerate.

Sau pe contul faptului că nu s-au clarificat din start obiectivele şi  priorităţile.

Subiectul poate fi dezbătut îndelung şi sunt cursuri de zile sau săptămâni întregi pe această temă.
 

 

 


Simplificat,  ar trebui reţinute trei lucruri importante de către cei care caută metode prin care să-şi reducă stresul la serviciu:
 

  • o primă strategie este să spargem proiectele complexe în acţiuni mai mici, punctuale, şi să stabilim deadline-uri pas cu pas, pentru fiecare acţiune în parte;

 

  • apoi, ar fi util să observăm cu atenţie, să ţinem un jurnal al lucrurilor care ne stresează şi să îndepărtăm treptat motivele care ne cauzează aceste probleme;

 

  • nu în ultimul rînd, trebuie să fim realişti atunci cînd ne asumăm responsabilitatea pentru proiecte, atunci cînd ne facem lista To-Do.

 


Este mai dificil la început, însă e bine şi să învăţăm să spunem "Nu" sau "Nu pot în acest moment, pot să termin săptămîna viitoare".

 

Autor: 
Viorel Apetrei