Urmăreşte-ne pe:

Cît costă întreţinerea unui avion

Pentru a fi de neînlocuit, trebuie să fii diferit.

— Coco Chanel

Întrucît acest domeniu este foarte vast şi deosebit de interesant, am pregătit pentru voi un şir lung de curiozităţi, fapt pentru care vă îndemnăm să îl citiţi în întregime yes!!!

Ştiaţi că...  O revizie la un avion dupa 4.000 de ore de zbor poate ajunge la 200.000 de euro, iar una mai complexă la 300.000 de euro, adică preţul unei maşini sport de lux, un Ferrari spre exemplu.

 

Ştiaţi că... Întreţinerea unui avion costă cîteva sute de mii de euro, în funcţie de complexitatea lucrării. De exemplu în România tariful cel mai mare pentru acstfel de lucrări este de circa 30 de euro pe oră, faţă de 60 de euro în Franţa sau 100 de euro în Germania.

 

Ştiaţi că...  Tariful pentru reparaţii depinde de nivelul de profunzime al întreţinerii, un control care se face la 4.000 de ore de zbor de tip heavy maintenance (de tip C) se ridică la 150.000 – 200.000 euro în funcţie de ce defecte se găsesc la avion, ce componente trebuie înlocuite sau ce intervenţii trebuie efectuate. O astfel de operaţiune durează 5-7 zile lucrătoare.

 

Ştiaţi că...  Dacă este nevoie să fie vopsite anumite părţi sau să se efectueze un control la 10 ani, inspecşii structurale, cu demontare de motoare, nacele, înlocuire de tren de aterizare, toate acestea pot costa între 200.000 - 300.000 de euro.

 

Ştiaţi că...  Hangarul unde se fac reparaţiile avioanelor în unele cazuri are o suprafaţă de 6.000 mp şi este echipat cu dotările necesare pentru a efectua toate tipurile de controale pentru modelele din flota uneia sau mai multor companii aeriene. În hangar pot fi efectuate simultan activităţi de întreţinere pentru 3 sau 6 aeronave, în funcţie de mărimea acestora. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Ştiaţi că...  Dacă vrei să îţi cumperi un avion nu e ca şi cum ţi-ai lua o maşină.  Pe lîngă preţul aparatului, uneori destul de mic, deţinerea şi folosirea unui avion implică multe alte costuri.

 

Ştiaţi că... Proprietarul unui avion particular trebuie să achite pentru zborurile efectuate sume deloc de neglijat pentru taxele aeroportuare: comunicaţii, aterizare, balizare, handling, chiria pentru staţionarea pe platou sau în hangar, toate acestea fiind prevăzute într-un catalog special, unde se spicifică exact care sunt procedurile obligatorii. La acestea se adaugă plăţile pentru reviziile tehnice periodice, costul carburanţilor şi lubrefianţilor precum şi a altor materiale consumabile necesare unei bune întreţineri a aeronavei.

 

Ştiaţi că...  Un avion ULM (fr. Ultra-léger motorisé) nou costă între 60.000 şi 140.000 de euro. Acelaşi tip de avion "la mîna a doua" poate fi cumpărat pentru 45.000 - 100.000 de euro.

 

Ştiaţi că...  Unele avioane din categoria uşoare noi pornesc de la 100.000 euro şi pot depăşi 800.000 de euro. În această clasă se încadrează cunoscutele: Cessna, Piper, Diamond, Cirrus SR, Mooney, etc.

 

Ştiaţi că...  Preţurile pentru Business Jet-urile noi cu dotare standard pornesc de la 2,5 milioane de euro şi pot depăşi chiar 10 milioane euro. Unul second hand cu două motoare pleacă de la 800.000 de euro.

 

Ştiaţi că...  Costurile de întreţinere pentru un avion din clasa avioane uşoare sunt relativ mici întrucît acestea consumă 40 de litri de Avgaz, pe oră. Avioanele uşoare se alimentează cu Avgaz, care se găseşte doar pe aeroporturi. Pe aeroporturile mioritice Avgazul poate fi cumpărat cu aproximativ 2 euro/litru, iar benzina specială pentru avioanele uşoare cu 0,925 dolari/litru. Însă, aceasta nu se găseşte la discreţie pe toate aeroporturile cum am putea crede că ar fi normal. Trebuie să ai grijă să-ţi anunţi neapărat aterizarea cu ceva timp înainte la aeroportul unde intenţionezi să alimentezi şi să te asiguri că acest combustibil poţi sa-l şi cumperi, pentru a nu rămîne blocat cine ştie cît acolo.

 

Ştiaţi că...  Pentru avioanele ultrauşoare nu e nevoie de Avgaz, acestea consumînd benzină normală, auto, fără plumb.

 

Ştiaţi că... Pe aeroporturile din România costurile de aterizare sunt: de 300 de euro pe aeroportul Otopeni, pe Băneasa este de 100 de euro, la Cluj de 600 de euro, iar la Iaşi de 30 de euro.

 

Ştiaţi că...  Autobuzul sau autoturismul care te transportă pînă la aeronavă la doar 200-500 de metri, că altfel nu te poţi îmbarca, costă 45 de euro, iar iluminarea pistei de aterizare costă aproximativ 30 de euro, pentru cele cîteva minute necesare procedurilor de aterizare.

 

Ştiaţi că...  Pistele pe iarbă sunt cele mai indicate pentru aterizări la aceste categorii de avioane, anvelopele rezistînd la cîteva mii de aterizări, în timp ce pe asfalt anvelopele pot ceda după cîteva sute de aterizări, iar pe pistele betonate, anvelopele nu pot rezista la mai mult de 200 de aterizări.

 

Ştiaţi că... Asigurarea unei aeronave costă pe an între 6 şi 10% din valoarea declarată a acesteia.

 

Ştiaţi că...  Licenţa ULM (Ultra Light Motorized) permite pilotarea aeronavelor din categoria ultrauşoare, licenţă pentru care se investeşte pe parcursul celor minim 40 de ore de zbor aproximativ 8.000 de euro.


 

Ştiaţi că... Licenţa PPL permite pilotarea aeronavelor cu masa maximă la decolare între 561-5750 kg). Pentru celelalte categorii, licenţa PPL (pilot private licence) costă între 9.000 şi 11.000 de euro.


 

Ştiaţi că... Pentru zborurile Visual Flight Rules (VFR), completarea licenţei PPL cu Instrument Flight Rules (IFR), poate să ajungă şi la 50.000 de euro.

 

Ştiaţi că... Un pilot experimentat poate să investească pînă la desăvîrşirea sa pe parcursul a cel puţin 1200 ore de zbor, efectuate pe parcursul mai multor ani, 80.000 – 150.000 de euro.
 

Ştiaţi că... Un pilot comercial trebuie să aibă licenţă CPL (Comercial Pilot Licence) – ATPL(A) (Licenţa Airliner Transporter Pilot), care costă între 50 – 500 euro/ora de zbor.