Autorul blogului

Ecaterina Godoroja (Tincu)

Vezi profilul pe Linkedin

Urmăreşte-ne pe:

Top 7 trucuri de motivare NEmaterială a angajaţilor

Pentru a fi de neînlocuit, trebuie să fii diferit.

— Coco Chanel

Bună regăsire dragii mei!

Astăzi am ales să vă spun cîte ceva despre motivarea NEmaterială a angajaţilor, un subiect tot mai discutat în ultima perioadă, atît de către antreprenorii cu experienţă, cît şi de către antreprenorii care sunt abia la început de cale.

Am fost ieri la un Business Forum organizat de o bancă din ţara noastră, unde s-au adunat în jur de 200 de persoane din mediul afacerilor desfăşurate la noi în ţară.


Am întîlnit acolo de la oameni din agricultură, pînă la producători de medicamente şi retaileri de branduri mondiale.

 


Toţi erau veniţi pentru o evadare din cotidian dar şi ca să facă un schimb de experienţe cu alţi antreprenori din aceleaşi domenii sau din ramuri de activitate apropiate, sau chiar din domenii de activităţi total diferite, însă care aveau totuşi un punct comun - personalul.

 

Ce ne facem cu resursa umană?

 

Nu o să vă iau prea mult din timpul vostru, aşa că o să va las aici o listă sintetizată a celor 7 indicii pe care le-am extras eu din sfaturile pe care le-au dat angajatorii de top prezenţi la acel forum privind motivarea nematerială a angajaţilor.

 

1. Atmosfera în echipă - e ştiut lucru că oamenii petrec mai mult timp la birou decît acasă, iar ca să fie motivaţi să aloce acest timp job-ului, să ofere şi o pruductivitate maximă, aceşti oameni au nevoie să se simtă bine la locul lor de mucă. Adică să se evite pe cît posibil situaţiile conflictuale, discriminatorii, umilitoare şi alte de acest gen, şi să se mizeze mai mult pe o atmosferă degajată, caldă, şi prietenoasă. Aceasta e baza unei echipe unite şi puternice.

 

2. Implicarea angajatului - senzaţia de implicare pentru angajat este foarte importantă. În Japonia, de exemplu, de la portar pînă la director toţi asistă la şedinţele de brainstorming. Pentru angajaţi contează foarte mult faptul că ei îşi pot exprima părerea liber şi că nu li se va întîmpla nimic urît după asta. Oamenii au nevoie să crezi în ei şi să le spui asta

 

3. Comunicarea eficientă - modul de comunicare directă/eficientă în cadrul unei echipe aduce beneficii imense. Comunicarea eficientă presupune întrebări, clarificări, feedback pe parcursul realizării unei sarcini şi nu doar la final, eliminarea bîrfei din cadrul echipei.

 

4. Aprecierea - recunoaşterea şi aprecierea publică a meritelor angajaţilor în cadrul colectivului din care fac parte este foarte importantă. Ca manager, nu trebuie să-i cicăleşti doar pe cei răi, mai bine mergi la cei care îşi fac munca cu brio şi îi apreciezi în public, astfel, cei care îşi îndeplinesc sarcinile mai prost, se vor automotiva să ajungă şi ei să primească într-o zi o apreciere pozitivă de la şef. Şi asta pentru că angajaţii au nevoie să le apreciezi munca lor.
La capitolul aprecieri, mai putem include şi miniconcursurile care le putem desfăşura în cadrul companiei, de exemplu: "Angajatul trimestrului" sau "Angajatul lunii", aici se pot implica toţi angajaţii, fiecare să propună pe cineva care va fi înaintat la acest concursc. În unele companii exista un site intern al companiei, unde se afişează timp de o lună poza angajatului acre a cîştigat acel concurs.

 

5. Traininguri - trainingurile de formare părofesională nu sunt deloc de ignorat, şi asta pentru că oamenii sunt dornici să înveţe, iar aceste traininguri oferite de companie sunt o motivare considerabilă pentru angajaţi. Instruiţi-i pe angajaţi astfel încît aceştia să aibă satisfacţia reuşitei în muncă şi să se poată dezvolta profesional. Nu consideraţi programele de instruire ca un cost suplimentar, ci ca un potenţial beneficiul al companiei dumneavoastră.

 

6. Delegarea - creşterea responsabilităţilor pentru un angajat, este de necrezut, dar îl poate motiva mai mult decît o recompensă financiară. Atunci cînd îi dai omului mai multe sarcini de realizat, automat îi laşi şi responsabilitatea de a lua unele decizii, iar atunci cînd acel angajat vine la tine (tu fiind şeful lui) şi îţi spune despre unele decizii pe care le-a luat: "aşa cred eu că este bine" îi laşi acest drept pînă la capăt, încurajîndu-l să meargă mai departe. Bineînţeles că acele decizii nu trebuie să pună în pericol bunul mers al companiei. O astfel de responsabilizare în plus a angajaţilor este o motivare nematerială foarte puternică, pentru că angajaţii se simt importanţi dar cel mai important - utili.

 

7. Teambuilding - acestea sunt metode de socializare şi construcţie a echipei. În cadrul acestor activităţi se face de obicei o prezentare a unui raport dupa o anumită perioadă, după care urmează o masă de fourchette, o gustărică, eventual cu dans şi muzică, astfel se leagă echipa foarte mult. Dacă tu ca angajator o să faci suma tuturor cheltuielilor şi o să o împarţi la numărul de angajaţi care vor participa la această activitate, o să revină aproximativ 300 lei (MDL) de persoană. Dacă alegi să dai aceşti bani direct fiecărui angajat, nu o să obţii nimic, pentru că îi poate cheltui în 30 minute la piaţă, dar dacă alegi să organizezi un teambuilding în companie îl faci pe angajat să se simtă bine, într-un cadru mai relaxat, mai ales că o să apară poze şi o să aibă un impact major asupra lor.
P.S. Unul din angajatorii care au dat această recomandare a făcut şi o menţionare mai haioasă, şi anume: "e bine să ştii şi cum se comportă angajaţii tăi la beţie"!

 

 

Nu uitaţi să luaţi cele mai corecte decizii pentru binele dumneavoastră dar şi al companiei!

Sunt Ecaterina Godoroja  (Tincu), şi vă confirm că

       Experienţa Garantează Triumful !