Urmăreşte-ne pe:

Puterea aprecierilor pozitive

Pentru a fi de neînlocuit, trebuie să fii diferit.

— Coco Chanel

Aţi căutat vreodată cuvîntul “apreciere” în dicţionarul limbii române?

Unele din înţelesuri spun: preţuire, stimă, consideraţie, atenţie, condescendenţă, deverenţă, respect.

Suntem cu toţii specialişti în a fi atenţi la ce nu merge bine, a nota greşelile, a puncta defectele.

La urma urmei, dacă ceva nu merge bine rezultatele nu vor fi bune, performanţa scade şi calitatea la fel.

V-aţi gîndit însă să observaţi şi ceea ce merge bine, să vă exprimaţi aprecierea faţă de colegi şi să le mulţumiţi, chiar dacă nu sunteţi superiori direct, sau faţă de prieteni?

 

Totuşi, de ce să îi apreciem pe cei din jur?

Conform studiilor, aprecierile şi tehnicile bazate pe emoţiile pozitive reduc stresul şi emoţiile negative. Folosind aprecierile în mod susţinut, acestea au ca efect perceperea pozitivă a realităţii, expresii, emoţii şi comportamente pozitive.

În consecinţă, are loc transformarea realităţii împărtăşite, atît la nivel individual cît şi la nivel organizaţional, şi anume atunci cînd vorbim de echipe.

Aprecierile nu numai că reduc stresul, ci generează inclusiv schimbări pozitive durabile la nivel de atitudine, relaţii umane şi viziune asupra lumii.

Atenţie!!!

Cînd îi apreciezi pe cei din jur este important să nu o faci doar pentru a obţine ceva în schimb. Bucură-te de faptul că oferi ceva şi de efectul aprecierilor tale asupra celorlalţi.

 

Obstacole în calea aprecierii celorlalţi

Poate fi complicat să îi apreciem pe ceilalţi, din mai multe motive:

  • nu ai crescut într-un mediu în care se obişnuia aşa ceva
    În acest caz poţi începe uşor, stabilindu-ţi ca obiectiv, de exemplu, să observi faptul că cineva a făcut ceva bun o dată pe săptămînă;

 

  • obstacole în relaţiile pe care le ai
    Aici se face referire la comportamentul pe care îl aveţi în familie, cu colegii, cu prietenii, etc.;

 

  • procese de comunicare defectuoasă
    Comunicarea defectuoasă se referă la orice problemă despre care nu vrem să discutăm. Oamenii se feresc, în general, de aceste discuţii de teama consecinţelor;

 

  • conflict de interese sau personalităţi
    De obicei, acestea sunt conflicte de muncă ce au ca obiect stabilirea condiţiilor de muncă cu ocazia negocierilor contractelor colective de muncă şi sunt referitoare la interesele cu caracter profesional, social sau economic ale salariaţilor;

 

  • te simţi inconfortabil
    Dacă acesta este cazul tău, e important să te gîndeşti la motivele acestui fapt. Poţi folosi Analiza Cauzei Rădăcină (ACR) pentru a gestiona situaţia şi a o depăşi;

 

pe lîngă obstacolele enumerate mai sus, care ţin mai mult de mediul familial, mai întîlnim şi obstacole întîlnite în organizaţii, cum ar fi:

  • frica de pierdere a controlului;
  • lipsa timpului;
  • ignoranţa;
  • dorinţa de a fi corect(ă).

 

Aceste “obstacole” nu ar trebui însă să fie o scuză pentru a nu îi aprecia pe ceilalţi sau a discredita importanţa aprecierilor.

Şi nu uita, nu eşti forţat(ă) să oferi aprecieri doar faţă-în-faţă. O poţi face şi la telefon, prin email sau în faţa altor persoane cînd persoana vizată nu este de faţă.

Acestea fiind spuse, vă invit să trecem la treabă!